چرا نی نی ام نمی خوابه؟

دلائل متعددي مي توانند عامل و علت بدخوابي کودکان باشند. در اين مقاله 10 علت شايع اين مشکل را بررسي مي کنيم :

1. هنوز خيلي کوچک هستند :
بعضي کودکان شب ها به سرعت به خواب مي روند. براي دو ماه اول، نوزادان به شکل تصادفي در حدود 12 تا 18 ساعت در شبانه روز مي خوابند. بيشتر نوزادان با رسيدن به 9 ماهگي شب ها مي خوابند که البته منظور اين است که 5 تا 6 ساعت بدون وقفه خواب هستند.

2. براي خوابيدن به کمک شما نياز دارند :
تکان دادن هر شب نوزاد براي خواباندنش باعث مي شود که به تنهايي به خواب رفتن را ياد نگيرد و به جاي خوابيدن، گريه کند تا کمکي که نياز دارد و آن کمک شما هستيد را دريافت کند. وقتي نوزاد خواب آلوده است اما هنوز به خواب نرفته است، او را در تختش بگذاريد تا حتي ياد بگيرد خودش به تنهايي و حتي در صورت بيدار شدن در نيمه شب به خواب برود. سيسموني

3. خيلي خسته هستند :
کودکان نوپا و خردسال به 11 تا 14 ساعت خواب در 24 ساعت نياز دارند که شامل خواب روزانه و شبانه مي شود. برنامه منظم براي خواب کودک، کليد موفقيت است. پس زمان هاي مشخصي را براي به خواب رفتن، بيدار شدن، خواب نيمروزي، غذا خوردن و بازي کردن در نظر بگيريد.

4. اضطراب جدايي :
عبور از اين مرحله براي همه کودکان کاملا طبيعي است. سعي نکنيد با حرف زدن، آواز خواندن، تکان دادن يا غذاي اضافي اين حالت را در کودک از بين ببريد. در حدود 6 ماهگي مي توانيد به نوزاد کمک کنيد تا خودش به خواب برود.
تا وقتي که کودک بيمار به نظر نمي رسد با آرامش با او حرف بزنيد و پشتش را مالش دهيد. او را آرام کنيد اما نه تا حدي که با بغل کردن و غذا دادن به نوزاد، او را به اين کارها عادت بدهيد. روشن گذاشتن يک چراغ خواب ممکن است به کودکان نوپايي که از تاريکي مي ترسند، کمک کند. خريد سيسموني

5. نداشتن برنامه خواب :

اجراي برنامه هاي يکسان قبل از خواب شبانه به کودک کمک مي کند تا بتواند زمان خواب را تشخيص دهد. يک برنامه ريزي منظم به آرامش کودک کمک مي کند. براي مثال مي توانيد هر شب کودک را حمام کنيد، برايش داستان بخوانيد، يک ميان وعده به او بدهيد و بعد چراغ را خاموش کنيد. هر شب همان برنامه را انجام دهيد و دقت کنيد که اين برنامه بايد در اتاق کودک تمام شود. بهتر است برنامه خواب را از 4 ماهگي شروع کنيد.

6. تاخير در زمان خواب :
بعضي از کودکان وقت خوابشان را به تاخير مي اندازند. آنها براي به تعويق انداختن زمان خواب به بهانه هاي مختلفي مانند شنيدن يک داستان بيشتر، نوشيدن يک ليوان آب، يا دستشويي رفتن متوسل مي شوند. برنامه خواب را اجرا کنيد. براي پاسخ دادن به اتاق کودک برويد، مهربان اما محکم و قاطع باشيد. هر بار براي مدت کوتاه تري در اتاق کودک بمانيد و به کودک بفهمانيد که واقعا زمان خواب رسيده است.

7. خواب ناکافي روزانه :
اگر کودکان در طول روز به اندازه کافي نخوابند، کودکان بزرگتر ممکن است براي به خواب رفتن در شب دچار مشکل شوند. بيشتر کودکان به دو تا سه ساعت خواب روزانه نياز دارند. کودکان نوپا به حداقل يک نوبت خواب روزانه نياز دارند. بيشتر کودکان تا سن 5 سالگي بعد از صرف ناهار مي خوابند. اگر کودک بهانه مي گيرد و خواب آلوده است، در صورتي که به زمان خواب شبانه نزديک نشده ايد، به او اجازه بدهيد کمي چرت بزند.

8. وقفه تنفسي در خواب :

اين مشکل به ندرت اتفاق مي افتد اما بعضي از کودکان به علت وجود اين مشکل نمي توانند شب ها بخوابند. کودکاني که دچار اين عارضه هستند معمولا با صداي بلند خروپف مي کنند، بلند نفس مي کشند و خواب ناآرامي دارند. از هر 100 کودک 1 نفر دچار وقفه تنفسي در خواب مي شود و اين مشکل از 3 تا 7 سالگي بيشتر رايج است چون در اين سن لوزه و لوزه سوم در بزرگترين وضعيت خود از نظر اندازه هستند. درمان اين عارضه شامل جراحي يا استفاده از ماسک بيني در طول شب توسط کودک است. سيسموني نوزاد

9. خرو پف :
از هر 10 کودک، يکي از آنها خروپف مي کند. دلائل خروپف متفاوت است. اين علت ها مي توانند وقفه تنفسي در خواب، آلرژي هاي فصلي، سرماخوردگي يا انحراف بيني باشند. اگر خواب کودک مشکلي نداشته باشد مطمئنا پزشک اقدامي براي درمان خروپف نخواهد کرد اما اگر کودک به خاطر خروپف يا مشکلات تنفسي نمي تواند خوب بخوابد، با پزشک کودک مشورت کنيد.

10. خواب بد :
کودکان به ندرت خواب بد مي بينند. اين روياها کاملا طبيعي هستند وو بيشتر خواب هاي بد آسيب زا نيستند. کودک را بعد از اين خواب ها آرام کنيد. براي توقف اين روياها از ميزان کافي خواب کودک و آرامش بخش بودن برنامه خواب اطمينان حاصل کنيد. اگر روياهاي بد قطع نشد، با پزشک مشورت کنيد.
منبع: ني ني سايت