کودک‌تان را خیلی راحت خواب کنید

کودکان براي به تختخواب نرفتن هميشه بهانه‌اي دارند. آنها فکر مي‌کنند بايد هميشه بيدار بمانند تا بيشتر بتوانند بازي کنند. اگر از آنها سوال کنيد، هيچ‌وقت دوست ندارند بخوابند. در واقع آنها لزوم خواب را براي سلامت‌شان نمي‌دانند،‌ همان‌طور که لزوم تغذيه را نمي‌دانند، بنابراين اين شما والدين هستيد که بايد اوقات خواب را براي فرزندتان مانند بازي‌هايي که او دوست دارد،‌ برنامه‌ريزي کنيد و از او بخواهيد وارد اين بازي شود.

جدولي با جايزه براي کودک شما
روي در اتاق هر کدام از فرزندان‌تان يک جدول کاغذي چسبانده و يک عروسک کوچک روي چارت بچسبانيد. وقتي کودک بعد از خاموش شدن چراغ‌ها به تختخواب رفت مي‌توانيد آن عروسک را صبح روز بعد يک خانه در جدول جلو ببريد. وقتي به آخر جدول رسيد خانواده مي‌تواند يک جشن کوچک راه بيندازد و کودک را مثلا به سينما ببرد. مي‌توانيد براي شروع از يک جدول 5خانه‌اي براي کودک 3ساله‌تان و 10 خانه‌اي براي کودک 5 ساله‌تان استفاده کنيد. اما هر وقت هرکدام جايزه‌اي به دست آورد دوخانه به جدولش اضافه کنيد. اين کار را مي‌توانيد براي ديگر چالش‌هايي که با فرزندتان داريد مانند خوردن سبزي‌ها هم انجام دهيد.

نخوابد،اما...
اين حقه‌اي است که خيلي راحت مي‌توانيد به کار بگيريد. مي‌توانيد به کودک‌تان بگوييد که اگر مي‌خواهد، مي‌تواند بيدار بماند اما بايد در تخت خودش باشد. او اولش فکر مي‌کند که راهي براي فرار پيدا کرده است اما هر روز به شما خواهد گفت «مامان يادم رفت ديشب توي تختم بيدار بمونم.»

يک کار جادويي کنيد
مي‌توانيد سقف اتاق فرزندتان را پر از برچسب‌هاي ستاره کنيد و وقتي به تختخواب رفت از او بخواهيد ستاره‌ها را بشمارد. اين روش تقريبا هميشه جواب مي‌دهد.

فکرهاي بد
اگر فرزندتان از تاريکي مي‌ترسد، مي‌توانيد گوشه‌هاي اتاق را به اشياي خيالي پر کنيد. مثلا کوهي بزرگ، خانه‌اي خيالي، يک شيريني بزرگ و زيبا، حيوانات بامزه و... با کمک اين تکنيک او با افکاري مثبت همراه خواهد شد و با نگراني کمتري به خواب خواهد رفت.

براساس زمان‌بندي پيش برويد

در تلاش براي انجام تکاليف مدرسه، شام و گذران وقت با خانواده ممکن است وقت کم بياوريد و مجبور شويد فرزندتان را بيدار نگه ‌داريد اما يک راه راحت‌تر هم وجود دارد؛ ساعت را روي يک ربع قبل از خواب رفتن فرزندتان قرار دهيد و از او بخواهيد در اين 15 دقيقه کارهايي مانند مسواک زدن، قرار دادن کتاب‌ها در کيف مدرسه و لباس پوشيدن را انجام دهد و بعد سر وقت به تختخواب برود.

چه داستاني برايش بگوييد

ممکن است فرزندتان از شما بخواهد برايش داستان تعريف کنيد اما شما براي تعريف داستان زمان کم بياوريد بنابراين بايد کتاب‌ها را به 3 دسته کوتاه، نيمه بلند و بلند تقسيم کنيد و اگر کودک‌تان کتاب بلندي را برداشت به او بگوييد امشب زمان لازم براي تمام کردن آن داريد يا نه! به اين ترتيب او براي شنيدن داستان‌هاي بلند تلاش مي‌کند زودتر به تختخواب برود. سيسموني

درباره روز حرف بزنيد
بعد از گذراندن يک روز خوب با فرزندتان حتما نمي‌خواهيد شب را با دعوا و عصبانيت تمام کنيد، بنابراين بهتر است درباره روز خوبي که با او گذرانده‌ايد حرف بزنيد و آن قسمت‌هايي که خوشحال‌تان کرده با او در ميان بگذاريد. او شروع به پرسش از شما خواهد کرد که «مامان امروز از چي خوشت اومد؟» به او بگوييد که چطور از خواندن کتاب براي او لذت برده‌ايد يا وقتي را که با هم به حل پازل گذرانده‌ايد چقدر دوست داشته‌ايد. بعضي روزها پيدا کردن يک خاطره خوب سخت است اما به هر حال حتما چيز خوبي در اين روز بوده است اين ترتيب هم او و هم خود شما با احساس بهتري به تختخواب خواهيد رفت. سيسموني نوزاد
منبع: مجله سيب سبز