خواب نيمروزی و شبانه نوزاد

تمامي مادراني که به‌تازگي صاحب فرزند شده‌اند اولين سوالي که به ذهن‌شان خطور مي‌کند اين است که نوزاد من چقدر بايد بخوابد؟ اگر به تازگي صاحب فرزند شده‌ايد، قطعا اين يکي از مهم‌ترين سوال‌هايي است که با متخصصان اطفال مطرح مي‌کنيد. اين مقاله با بيان نيازهاي نوزاد براي داشتن خواب لازم، الگوي خواب را به‌طور دقيق در نوزادي و سپس در سنين مختلف بيان خواهد کرد. سيسموني

?-? هفتگي: ??-?? ساعت در روز
در ماه‌هاي اول زندگي تقريبا نوزادان در طول روز خوابند. به‌طور معمول نوزادان حدود ?? تا ?? ساعت در روز مي‌خوابند اما تنها در دوره‌هاي كوتاه‌مدت ? تا ? ساعته. معمولا نوزاد در ماه‌هاي ابتدايي زندگي‌اش، هرزمان که خسته باشد به خواب مي‌رود به همين دليل است كه در ماه‌هاي اوليه تقريبا خواب نيمروزي او زياد است و در طول روز مي‌خوابد.
اگر نوزادتان در طول روز بيشتر مي‌خوابد و شب‌ها كمتر، مي‌توانيد با رعايت اين نكته ساعات خواب روز و شبش را متفاوت كنيد تا در طول شب مدت طولاني‌تري بخوابد. هنگام روز، نوزاد را در اتاق روشن مثلا اتاق نشيمن بخوابانيد تا سر و صداها را بشنود و هنگام شب، او را در اتاق خوابش كه تاريك و ساکت است، بگذاريد.

در اين دوره گاهي اوقات نوزاد در حال تغذيه، به خواب مي‌رود. در حقيقت اين دو عمل در نوزاد با يکديگر همراه مي‌شوند. پس اگر جزو والديني هستيد كه هرچه تلاش مي‌کنيد، نوزادتان به خواب نمي‌رود، از اين مسئله غافل هستيد که ممكن است خواب نوزادتان زماني اتفاق بيفتد که با تغذيه او همراه است.

بنابراين اگر مي‌خواهيد نوزادتان بدون تلاش و کمک به خواب رود، لازم است گاهي اجاز بدهيد آنقدر شير بخورد تا خوابش بگيرد؛ البته نه تا زماني که کاملا به خواب رفته، وقتي احساس كرديد او خوابيده است ديگر به او شير ندهيد تا موقع خواب چيزي در دهانش باقي نماند. فراموش نكنيد هميشه سروصداهايي مانند گريه كردن، غرغر يا مثل اينها نشانه بيدار شدن نوزاد نيست، بلکه گاهي در ميان اين صداها، کاملا خواب است.

? هفته پس از تولد كودك مي‌توانيد الگوي خواب او را تنظيم كنيد. طولاني‌ترين دوره خواب در اين دوره بين ? تا ? ساعت و گاه بيشتر است. يکي از دلايلي که باعث خواب نوزاد مي‌شود، خستگي است و در اين هنگام، رفتارهاي او همان علائم خستگي است. هنگامي که يک نوزاد مجبور است بيدار بماند در حالي که بسيار خسته است، از اين وضعيت ناراضي است. به‌تدريج اين نارضايتي بيشتر مي‌شود و در نتيجه بدنش بيشتر به خواب نياز پيدا مي‌کند. در اين حالت الگوي مطلوب براي خواب نوزاد، به هم مي‌خورد. در اين حالت، بايد بدانيد نوزادتان هنگام خستگي علائمي مانند بي‌قراري، خميازه، سکوت، از دست دادن علاقه به اسباب‌بازي و يک نگاه سست و بي‌حالت از خود نشان مي‌دهد. پس او را بخوابانيد. سيسموني نوزاد

??-? ماهگي: ??-?? ساعت در روز
بعد از ? ماهگي تا يك سالگي اين ميزان خواب به ?? تا ?? ساعت مي‌رسد. در ? ماهگي نوزاد تا ? ساعت در طول روز چرت مي‌زند و ?? ساعت در شب مي‌خوابد. چرت صبحگاهي معمولا ساعت ? صبح و يک ساعت طول مي‌كشد و چرت بعدازظهر ساعت ?-?? است و يكي‌، دو ساعت طول مي‌كشد. آخرين چرت‌ بين ? تا ? عصر است.

?-? سالگي: ??-?? ساعت در روز
نوپايان ? تا ? ساله معمولا به ?/? تا ?/? ساعت خواب بعدازظهر يا روزانه نياز دارند. معمولا ساعت ? تا ? شب مي‌خوابند و بين ? تا ? صبح بيدار مي‌شوند.

? تا ? سال: ??-?? ساعت در روز
به مرور با بزرگ‌تر شدن كودك ساعت‌هاي نياز به خواب او هم متغير مي‌شود، ولي اينكه چه مقدار خواب در شبانه‌روز براي يك كودك كافي است، برحسب سن متفاوت خواهد بود مثلا بين سنين ? تا ? سال كودكان روزانه به ?? تا ?? ساعت خواب نياز دارند. معمولا در طول روز كودكان ? سال در حال چرت‌زدن هستند و شايد يك يا دو ساعت خواب نيمروزي داشته باشند، ولي به‌تدريج ميزان خواب روز كاهش مي‌يابد به‌طوري كه در ? سالگي كودك كمتر به خواب نيمروزي احتياج دارد.

? تا ?? سال: ??-?? ساعت در روز
در اين سنين كودكان بايد ??-?? ساعت در طول روز بخوابند كه به طور متوسط تنها ? ساعت مي‌خوابند. معمولا خواب نيمروزي در اين سن بيش از يك ساعت نيست و حدود ساعت ? شب به رختخواب مي‌روند. خريد سيسموني

??-?? سالگي: ?-? ساعت در روز
با بزرگ‌تر شدن كودكان ساعات خواب روزانه به ? تا ? ساعت مي‌رسد و اين ساعات نبايد كمتر از ? ساعت باشد زيرا مي‌تواند با كاهش تمركز، خواب‌آلودگي و بي‌حوصلگي همراه باشد. به‌نظر مي‌رسد بسياري از نوجوانان به خواب بيشتري نسبت به گذشته به دليل فشارهاي اجتماعي و... نياز دارند تا انرژي و تمركز لازم را در طول روز داشته باشند اما به‌طور متوسط آنها فقط ? ساعت مي‌خوابند. در اين سنين خواب نيمروزي معنايي ندارد.
منبع: زنبيل