بچه های بد غذا، استقلال طلب هستند؟!

در طول دوران رشد و پرورش نوزاد، والدين به فکر راههاي مختلفي هستند تا اشتها کودک خود را افزايش دهند. يکي از باورهاي اشتباه اين است که والدين تصور مي کنند بهتر از کودک مي دانند که آنها چه ميزان غذا بايد بخورند. اما بهتر است بدانيد که کودکان به خوبي تشخيص مي دهند که چه زمان سير شده اند و چه زمان نياز به غذا دارند. سيسموني

مشکلات و راهکار براي غذا خوردن کودکان نوپا
احتمال دارد که کودکان نوپا نسبت به غذاي خاصي ميل و رغبت بيشتري از خود نشان داده و تمايل به خورد ن غذاهاي ديگر نداشته باشند. اين يکي از راههاي نشان دادن استقلال آنها است.
والدين بايد به آن احترام گذاشته و غذاهاي دوست داشتني و دوست نداشتني کودک خود را شناسايي کرده و آنها را درک کنند. به والدين توصيه مي کنيم در اين مرحله از سن کودک، شکيبا بوده و سعي کنند تا به جاي به زور غذا دادن به کودک، عادت خوب غذا خوردن را به او بياموزند.

کودکان نوپا معمولاً حس استقلال طلبي خود را بوسيله امتناع کردن از خوردن بعضي غذاها نشان مي دهند. حتي ممکن است که در اين زمينه از ديگران نيز تقليد کنند. سيسموني کودک

کودک نوپا به چه ميزان غذا نياز دارد
مقدار مواد مغذي که يک کودک براي حفظ سلامتي به آن نياز دارد، يک مقدار متوسط است. نيازي نيست تا کودک هر روز در هر وعده به خوبي غذا بخورد. تمام مواد مغذي در داخل بدن ذخيره مي شود و اين ذخاير در زمان مناسب مواد مغذي را به بدن او مي رساند. به طور مثال اگر کودک شما يک روز شير ننوشد هيچ آسيبي به استخوانهاي او نخواهد رسيد. چنانچه غذايي که کودک مي خورد حاوي مواد مغذي باشد، بدن او به اندازه کافي اين مواد را در خود ذخيره خواهد کرد.

-زماني که کودک خسته باشد اشتهاي او کم مي شود.
-ممکن است که از غذا خوشش نيايد. حواس چشايي و بويايي کودک بسيار حساس بوده و هر زمان تغيير مي کند. ممکن است او غذايي را که قبلاً خورده است در زمان فعلي نخورد و نسبت به آن تمايلي نشان ندهد.

-زماني که در وضعيت مناسب فزيکي نباشد. زماني که کودک تب دارد يا سرما خورده است تمايلي به خوردن از خود نشان نمي دهد. مثلا زماني که کودک در حال دندان درآوردن است، لثه هاي او درد مي گيرد و همين امر اشتها او را کاهش مي دهد.

غذا را با سبزيجات خوش رنگ کنيد
بکاربردن رنگهاي متفاوت و معطر در افزايش اشتها کودک تاثير دارد. بهترين راه براي تزئينات و معطر کردن غذا، سبزيجات هستند. اما احتمال دارد تا کودکان سبزيجات را نخورده يا آنها را به خوبي نپذيرند. به مادران پيشنهاد مي شود از ويتامين ها، مواد معدني و مغذي مهم و لازم براي حفظ سلامتي کودک خود غافل نشوند. مادران مي توانند سبزيجات را به اين شکل به رژيم غذايي کودک اضافه کنند:
- مقداري از سبزيجات را خورد کرده و با سس پاستا و يا سوپ مخلوط کنيد. خريد سيسموني
-به جاي آب، از آب سبزيجات پخته شده در سوپ جوجه و يا سوپ گوشت استفاده کنيد.
-زماني که براي کودک خود پوره سيب زميني تهيه مي کنيد آن را با فلفل هاي دلمه اي خورد شده رنگارنگ مخلوط کنيد.
-سبزيجات را خورد کرده و روي آنها پنير رنده کنيد. بسياري از کودکان از اين مدل متفاوت خوششان مي آيد و به خوردن تمايل نشان مي دهند.
-مقداري ميوه را خورد کرده و آن را با مقداري از سبزيجات مخلوط کنيد. به خاطر داشته باشيد که کودکان عقيده اي درباره اينکه کدام غذا با چه غذايي بايد خورده شود ندارند. تنها چيزي که آنها مي دانند اين است که آيا اين غذا خوشمزه است يا نه.
منبع: ني ني سايت